Åpent CAMPUS-seminar om anvendt dataanalyse

Dato: 25.01.2019

Tid: kl. 12.00 – 15.30

Sted: MU166 – Meieribygget

Vi er så heldige å få våre tidligere PhD-studenter Patrick Blomquist fra DNB (se kort beskrivelse under) og Ole Elvetun fra NextBridge Analytics AS til å holde foredrag på vårt uformelle seminar om anvendt dataanalyse fredag 25. januar. Prorektor Solve Sæbø og seniorforsker Tormod Næs (NOFIMA) er blant deltagerne i fagpanelet som vil diskutere og fortelle om den faglige forhistorien til dagen satsning på Datavitenskap ved NMBU. Ulf Indahl fra RealTek er møteleder.

AGENDA

Velkomst og introduksjon (Ulf I, 10 min)  – Litt om den faglige forhistorien til dagens DS-satsning ved NMBU.

Panelpresentasjon (ca 20 min, Patrick B, Ole E, Cecilia F, Yngve M, Jon Olav V, Olav Andree B, Kristian L, Oliver T, Tormod N, Solve S, Ulf I).

Masterstudiet i Datavitenskap ved RealTek/NMBU (ca 25 min, Oliver Tomic og Kristian Liland) Status/ambisjoner, emneportefølje, veiledning og utvikling.

Hovedforedrag (ca 40 min, Patrick Blomquist) – Om personlige erfaringer fra oppbyggingen av DS-fagmiljøer i Statoil/Equinor og DNB. 

En matamatikers erfaring fra arbeid som DS-konsulent i næringslivet (ca 15 min, Ole Elvetun)

Spørsmål, kommentarer og diskusjon (ca 20 min, plenum).

Campus samarbeid, faglig profil og forskningsbasert undervisning (? Min, Ulf I innleder)

Om karrieremuligheter i næringslivet for DS-masterstudenter (20 min).

Oppsummering/avslutning

Patrick Blomquist is an inspiring Senior Data scientist focusing on building and developing DNB’s data science lab. He holds a PhD degree in Computational Neuroscience from Norwegian University of Life Sciences. Prior to his current position in DNB he spent 10 years in Statoil/Equinor developing data analytical solutions, implementing technology for data analytical purposes, leading various data analytics projects, advising on how to develop data driven culture and building up new analytical functions in an organization.

Written by Ulf Indahl, published by Oliver Tomic

Leave a comment